W miesiącach styczeń – czerwiec 2009 roku nasza szkoła realizowała program Polskiej Akcji Humanitarnej pod honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej, zatytułowany „Szkoła Globalna”.
Program składał się z trzech etapów: nauka o sprawach globalnych, badanie szkoły i akcja przeprowadzona przez uczniów.
W realizacji programu udział wzięło ponad 20 nauczycieli różnej specjalności. Przeprowadzonych zostało ponad 110 zajęć lekcyjnych z zakresu edukacji globalnej. Zajęcia odbyły się w 34 klasach na lekcjach między innymi: geografii, historii, języka polskiego oraz na przedmiotach ekonomicznych.
W realizację drugiego etapu programu bezpośrednio zaangażowane były dwie klasy pierwsze technikum ekonomicznego – klasa A i C.
W ramach trzeciego etapu uczniowie zajęli się realizacją akcji związanej ze zmianą klimatu. Poznali zmiany klimatu jako jedno z największych wyzwań naszych czasów, dramatyczny wpływ tych zmian na życie każdego z nas, jak i całej planety, zastanawiali się jak można pomóc i przeciwdziałać destrukcyjnym skutkom tych zmian. Skupiliśmy się na problemie braku wody pitnej na świecie.
wzięliśmy udział w kampanii realizowanej przez Polską Akcję Humanitarną i telewizję TVN – „Podziel się kropelką”, w ramach której sprzedaliśmy 2004 butelki wody mineralnej, ze sprzedaży której dochód został przeznaczony na budowę studni w Sudanie,
wykonaliśmy 5 gazetek tematycznych,
na dolnym holu przygotowaliśmy wystawę plakatów wykonanych przez uczniów naszej szkoły,
kilkakrotnie odtwarzane były audycje w radiowęźle szkolnym,
na dolnym holu rozwiesiliśmy hasła dotycząc oszczędzania między innymi wody i energii – zgodnie z hasłem: ograniczaj, oszczędzaj, odzyskuj,
W realizację trzeciego etapu najbardziej zaangażowani byli uczniowie klasy IA technikum ekonomicznego.
uczniów) przeprowadziliśmy ankietę dotyczącą zużycia wody oraz zasad korzystania z niej. Pocieszającym jest fakt, że po zakończeniu akcji uczniowie zrozumieli, docenili konieczność oszczędzania wody oraz uświadomili sobie, że każdy z nas może coś w tym zakresie zrobić, że takimi małymi kroczkami możemy ocalić naszą planetę przed destrukcją. Trzeba tylko chcieć...
nadal na zajęciach lekcyjnych realizować będziemy tematy i ćwiczenia z przewodnika zgodnie z podstawą programową poszczególnych przedmiotów lub dodamy do materiału nauczania z wybranych przedmiotów ekonomicznych,
w działaniach pozalekcyjnych w miarę możliwości i potrzeb nawiązywać będziemy do tematyki trzech akcji: praw człowieka, sprawiedliwego handlu oraz zmian klimatu,
będziemy wychowywać uczniów w duchu tolerancji, wrażliwości, szacunku dla drugiego człowieka oraz rozumienia, że nasze codzienne, drobne decyzje mają wpływ na innych.
Anna Maszkiewicz
Celina Zych